رسالت گروه آموزش پزشکی :
گروه آموزش پزشکی دانشگاه با هدف ارتقای کیفی آموزشی و با تاکید بر شرح وظایف گروه های اموزشی دانشکده پزشکی، پرستاری و هم چنین شرح وظایف مرکز مطالعات وتوسعه (EDC) و دفاتر توسعه (EDO) درسال98شکل گرفت . این گروه با همکاری با مرکز توسعه در دانشگاه علوم پزشکی ماموریتهای زیر را در سه سطح دانشجویی، اعضای هیات علمی و سطح کلان دانشگاه برعهده دارد:
ماموریتهای گروه آموزش پزشکی در سطح دانشجویی:
- - تقویت کمیته دانشجویی در توسعه آموزش به منظور حمایت از کلیه دانشجویان عضو
- - تقویت بنیه علمی دانشجویان از طریق همکاری با مرکز توسعه در راه اندازی مرکز آموزش همتایان
- - تقویت تعامل بین کمیته دانشجویی توسعه آموزش با کمیته تحقیقات دانشجویی در قالب تفاهم نامه
- - برگزاری دوره های توانمندسازی متناسب اب نیازسنجی انجام شده جهت دانشجویان عضو کمیته های EDC و سایر دانشجویان علاقمند
- - تاکید برنهادینه شدن برنامه مواجهه زودرس در فرایند آموزشی دانشجویان با همکاری اساتید علوم بالینی
- - حمایت از دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه/ دانشکده به منظور شناسایی و هدایت دانشجویان استعدادهای درخشان
- - تقویت اصول حرفه ای گری ، مهارت های ارتباطی در دانشجویان با برگزاری دوره های آموزش در مرکز مهارتهای بالینی
- - تقویت مراکز مهارتهای بالینی دانشکده/بیمارستان ها در راستای توانمندسازی دانشجویان قبل از ورود به بالین و درحین آموزش بالینی
- - حمایت از طرح های پژوهش در آموزش دانشجویی و جلب مشارکت دانشجویان در انجام پروژه های آموزشی
- - همکاری با دفاتر توسعه و مرکز مطالعات و توسعه در راستای اجرای شرح وظایف
- - مشارکت در آموزش درس آداب پزشکی 1الی 4 و درس خلاقیت جهت دانشجویان پزشکی ورودی 96 به بعد در قالب کارگاه/ کلاس حضوری یا غیرحضوری
*تعریف درس آداب پزشکی :
*مسئولیت ارائه درس مذکور با گروه آموزش پزشکی است.
- - حمایت علمی از برنامه کمیته المپیاد دانشجویی به منظور توانمندسازی دانشجویان مشارکت کننده، تشویق بیشترمشارکت دانشجویان، اساتید همکار و ایجاد انگیزه در راستای کسب مدال المپیاد
- - همکاری و تعامل گروه با کمیته المپیاد در برگزاری کلاس های المپیاد علمی بخصوص حیطه آموزش پزشکی و پذیرش مسئولیت کمیته ها
- - حمایت از برگزاری برنامه های کمیته هایی دانشجویی در توسعه آموزش در قالب وبینار، سمینار و همایش در سطح درون دانشگاهی ،کلان منطقه یا کشوری
- - تعامل گروه با دانشجویان جهت دریافت نقطه نظرات آموزشی در جهت ارتقای کیفی آموزش
ماموریتهای گروه آموزش پزشکی درسطح تعامل بین بخشی با اساتید و اعضای هیات علمی سایر گروه های آموزشی :
- - همکاری با مرکز توسعه در برگزاری دوره های توانمندسازی کوتاه مدت جهت اساتید جدیدالورود و دوره های تکمیلی جهت کلیه اساتید
- - ارائه مشاوره با تاکید بر الگوهای یاددهی-یادگیری، حمایت و همکاری در طراحی،اجرا و ارزشیابی روشهای آموزش فعال حضوری و غیرحضوری توسط اساتید
- - ارائه مشاوره ، حمایت و همکاری در نگارش طرح های نوآورانه
- - ارائه مشاوره ، حمایت و همکاری در تنظیم فعالیتهای دانش پژوهی
- - برگزاری دوره های توانمندسازی در خصوص روش های ارزیابی از دانشجو در محیط بالینی ، آزمایشگاهی و محیط شبیه سازی شده
- - مشارکت در طراحی ، اجرای برنامه ارزشیابی درونی گروه های علوم پایه و بالینی و همچنین ارزیابی بیرونی درون دانشگاهی که توسط مرکز توسعه یا دفاتر توسعه پیش بینی شده است
- - ارائه مشاوره به اساتید در راستای استانداردسازی سوالات آزمون ها
- - ارائه مشاوره و حمایت در راستای نهادینه شدن شاخص های استانداردهای اعتباربخشی دانشکده/ دانشگاه / مرکز توسعه
- - همکاری با کمیته ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید
- - همکاری با معاونت آموزشی در خصوص بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش
- - همکاری در برگزاری دوره های توانمند سازی تدوین شده بصورت ترکیبی/ در قالب وبیناری
- - تدوین شرح وظایف گروه و اطلاع رسانی آن بنحو مقتضی
- - ارایه مشاوره آموزشی ، پژوهش در آموزش به گروه های آموزشی در صورت نیاز
- - انجام نیاز سنجی دوره ای با توجه به شاخص های اعتبار بخشی موسسه ای
- - همکاری در تدوین طرح دوره و ارایه درس آداب پزشکی با همکاری بین بخشی سایر گروه های ذیربط بصورت حضوری و غیر حضوری
- - ارائه مشاوره و حضور فعال درخصوص به کارگیری روشهای فعال آموزشی و فرایندهای یاددهی-یادگیری
ماموریتهای گروه آموزش پزشکی درسطح کلان دانشگاه :
- - ارائه مشاوره تخصصی در خصوص شاخص های اعتباربخشی توسط اعضای گروه در راستای اعتبار بخشی موسسه ای/ برنامه دوره پزشکی عمومی و اعتبار بخشی مر کز توسعه دانشگاه، مرکز آموزش مجازی ، اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی
- - ضرورت حضور فعال اعضای گروه آموزش پزشکی در راستای ارائه مشاوره ،مسئولیت پایش و یا پذیرش مسئولیت کمیته های مرکز توسعه ( کمیته دانش پژوهی- پژوهش در آموزش- توانمند سازی اساتید- ارزشیابی برنامه- ارزیابی آزمون ها- برنامه ریزی درسی- ارزشیابی کیفیت تدریس-آموزش پاسخگو- کمیته های دانشجویی در توسعه آموزش )
-تبصره : درصورت نیاز بیمارستان های آموزشی به دریافت مشاوره از طرف اعضای هیات علمی و یا کارشناسان تحصیل کرده آموزش پزشکی گروه برنامه ای درجهت رفع نیاز ارائه نماید.
-تبصره: این گروه در صورت نیاز به جامعه هدف (کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشجویان، دانشکده های وجود درجهرم،دانشگاه آزاد، دانشگاه دولتی ، دانشکده/دانشگاه های علوم پزشکی همجوار مانند گراش،فسا، بوشهر و...) جهت توانمندسازی،ارائه مشاوره جهت طرح های آموزشی مشترک بین دانشگاهی درقالب تفاهم نامه برنامه ارائه و اجرا نماید.
- - تعامل اعضای گروه در برنامه های مرکز توسعه ، دفاتر توسعه، دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی
- - همکاری اعضای گروه در انجام نیاز سنجی و برنامه ریزی آموزشی در سطح کلان دانشگاه / دانشکده ها/معاونت های دانشگاه بر حسب شاخص های اعتبار بخشی
- - ارتقای تعامل بین بخشی گروه آموزش پزشکی با سایر گروه های آموزشی دانشگاه
- - مشارکت در طراحی ، اجرا و پایش برنامه های مرتبط به آموزش پاسخگو مبتنی بر نیاز دانشجو و جامعه در راستای توانمند سازی دانشجویان و تربیت فارغ التحصیلان پاسخگو به اجتماع
- - ارائه مشاوره جهت بازنگری شرح وظایف گروه های آموزشی دانشکده های پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی ، مرکز توسعه و دفاتر توسعه در سطح دانشگاه ، کلان منطقه و کشوری
- - ارائه مشاوره در زمینه پایش بسته های طرح تحول و نوآوری در آموزش از طریق تعامل با دبیرخانه تحول
- - ارایه مشاوره و پایش در زمینه سیاست های راهبردی دانشگاه و دانشکده ها در زمینه ارتقای آموزش به شورای آموزشی دانشکده ها و دانشگاه
- - پایش برنامه های مرتبط به دفاتر توسعه دانشکده ها و بیمارستان ها
- - ارایه مشاوره در زمینه طراحی ، اجرا و پایش برنامه های توسعه ای به حوزه معاونت آموزشی
- - ارایه مشاوره در زمینه طراحی ، اجرا و پایش شاخص های مرتبط به کمیته کوریکولوم دانشکده ها
دورنما:
این گروه آموزشی انتظار دارد طی 5سال آینده باهمکاری
- کلیه اساتید آموزش علوم پایه و بالینی با بکارگیری مبانی آموزش پزشکی به سمت یک دانشگاه علوم پزشکی با استانداردهای آموزشی گام بردارد.
- از روشهای تدریس فعال مانند TBL-PBL و Flipped توسط اساتید در کلاس های حضوری یا غیر حضوری و یا بصورت ترکیبی استفاده شود.
- از روشهای ارزیابی عینی مانند آسکی ، داپس در ارزیابی مهارتهای حرفه ای دانشجویان استفاده نمایند.
- بتواند با مداخلات آموزشی هدفمند و دارای معیارهای گلاسیک در راستای تقویت دانش پژوهی آموزشی و ارتقای کیفی آموزش گام بردارد.
- کلیه استانداردها در حوزه های مختلف دانشجویی، هیات علمی و منابع نهادینه گردد.
- اصول حرفه ای گری و اصول مهارتهای ارتباطی، رشد فردی در دانشجویان نهادینه شود.
- با مشارکت و همکاری گروه های مختلف آموزشی زمینه فارغ التحصیلی دانشجویان توانمند، پاسخگو به نیازهای جامعه و حرفه ای فراهم گردد.
- این گروه سعی دارد زمینه رشد و تعالی فعالیت های کمیته های دانشجویی مرتبط به مرکز توسعه ( کمیته دانشجویی در توسعه آموزش، کمیته المپیاد و کمیته مرتبط به دفتر استعداد درخشان) با جلب همکاری بین بخشی ارتقاء دهد
- این گروه سعی دارد در زمینه توسعه آموزش حضوری و غیر حضوری با محوریت مرکز مطالعات و توسعه و همکاری مرکز مجازی دانشگاه ، کمیته های دانشجویی در توسعه اموزش و سایر گروه های آموزشی پایه و بالینی دوره های کوتاه مدت آموزش پزشکی، وبینار و همایش های آموزش پزشکی در سطح کلان منطقه و کشوری برگزار نماید .
ارزشها :
این گروه تلاش می نماید درراستای تحقق استانداردهای اعتباربخشی برنامه دوره پزشکی عمومی و حرکت به سمت دانشگاه استاندارد ، ارتقای سلامت جامعه با رعایت ارزشهای زیر گام موثر بردارد :
1- ارج نهادن به جایگاه علم و مقام استاد و دانشجو
2- ایجاد تعهد در دانش آموختگان در امر درمان بیماران و تامین سلامت افراد جامعه
3- ارج نهادن به اخلاق پژوهش در آموزش و طرح های نوآورانه در آموزش مطابق آئین نامه و ضوابط بیانیه ها و ارز ش های اخلاقی
4- پاسخگویی به نیازهای ذینفعان( دانشجویان ، اساتید و کارکنان ) گروه ذیربط با حفظ چارچوب رسالت و قوانین گروه
6- استفاده از دیدگاه اساتید گروه و سایر گروه های آموزشی در اجرای شزح وظایف مرتبط به گروه
7-اهمیت دادن به تعامل بین بخشی با سایر گروه های آموزشی در راهبری گروه
7- توجه به نقش الگوئی اعضای هیات علمی
8-توجه به اخلاق مداری ، عدالت محوری و پرورش خلاقیت و استعدادها
- - توجه به شاخص های اعتبار بخشی مرکزتوسعه و اعتبار بخشی موسسه و برنامه دوره پزشکی عمومی
10-اهمیت به شاخص های آموزش پاسخگویی به نیازهای جامعه و دانشجویان
چارت گروه آموزش پزشکی