معرفی:
مراکز توسعه آموزش پزشکی EDC) در هر دانشگاهی از طریق ارتباط دادن اندیشه و نظرات سودمند اساتید،ارزیابی کیفیت برنامه های آموزشی اجرا شده ,تعیین اولویت های آموزشی با اهمیت دادن به پژوهش در امر آموزش، اطلاع رسانی در زمینه تازه های پزشکی، جایگاه EDCرا در سیاست گذاری و ارتقای کیفی نظام آموزشی دانشگاه ها پررنگ تر نموده است. لذا توجه مدیران ارشد به توسعه منابع علمی و نیروی انسانی مراکز توسعه و مشخص نمودن چارت تشکیلاتی آن ضروری به نظر می رسد .
بی شک یکی از عوامل مؤثر در فرآیند آموزش، برنامه ریزی آموزشی در راستای نیازهای فراگیران , جامعه با تأکید بر بایدهای آموزشی از طریق تدوین و ارائه طرح درس به دانشجویان می باشد ارائه طرح درس می تواند آموزش را به مسیری خلاق، هدفدار هدایت نماید و فرصتی ایجاد نماید تا مدرس قبل از اجرای آموزش تصمیم بگیرد چه چیزی تدریس نماید، چگونه تدریس شود و چگونه اطمینان حاصل نماید که دانشجویان در حال فراگیری بایدهای آموزشی می باشند. این مجموعه بیانگر تلاش همکاران عضوهیئت علمی،اعضا ی کمیته تدوین طرح درس و کارشناسان علاقمند به امر آموزش و حمایت های مدیران ارشد با حوزه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه جهرم می باشد. امید است شروعی برای توسعه وارتقای کیفی آموزش و افزایش یادگیری و پویایی دانشجویان نیز باشد.
با توجه به اینکه برنامه ریزی درسی از مؤلفه های مهم نظام آموزش محسوب می شود؛ بهینه سازی برنامه ریزی آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برنامه ریزی آموزشی و ارائه یک طرح دوره و طرح درس روزانه مناسب باعث می گردد؛ فعالیت های آموزشی نظم پیدا کرده و وظیفه استاد و دانشجو مشخص گردد. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1384 اقدام به راه اندازی کمیته برنامه ریزی آموزشی با همکاری مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و اساتید گروه های مربوطه نمود و از آن زمان تاکنون طی جلسات مکرر طرح درس و طرح دوره تدوین یا بازنگری شده است.
برنامه ریزی فرآیندی است مداوم، حساب شده، منطقی، جهت دار و دورنگر به منظور ارشاد و هدایت فعالیت های جمعی برای رسیدن به هدف های مطلوب که جزء جدایی ناپذیر هر سازمان است و موجب سرعت بخشیدن به تحقق اهداف می شود.
برنامه ریزی درسی (Curriculum Planning) عبارت است از سازمان دهی یک سلسه فعالیت های یاددهی- یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده ها و ارزشیابی میزان تحقق این تغییرات. واحد برنامه ریزی درسی به عنوان یکی از واحدهای مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه با توجه به نقش نظارتی و مشاوره ای آن، در خصوص نظارت بر روند راه اندازی رشته های جدید، بازنگری برنامه های درسی و طراحی برنامه های درسی رشته های جدید در دانشگاه، فعال بوده و این مهم را با توجه به شیوه نامه مصوب مرتبط و از طریق بررسی کارشناسی برنامه های درسی و مستندات ارائه شده، ارائه بازخورد، مشاوره و پایش فرایند مـذکـور، جـامـه عمـل مـی پوشاند.
اهداف راه اندازی کمیته برنامه ریزی دانشگاه با عنوان کمیته سیاستگذاری یا نظام برنامه ریزی درسی در مرکزتوسعه دانشگاه شامل:
اهداف کلی:
- توانمند سازی دانشکده ها و گروههای آموزشی در زمینه تدوین؛ اجرا، بازنگری و ارزشیابی برنامه ریزی درسی
- هدایت و حمایت فنی دانشکدهها و گروههای آموزشی دانشگاه در تدوین، بازنگری و ارزشیابی برنامههای درسی
- ارتقای سازوکار جهت ارایه مشاوره به گروه های آموزشی در مورد تدوین طرح دوره ها و طرح درس ها
- ارتقای برنامه و ساختار مدونی جهت ارائه مشاوره به گروه های آموزشی در مورد تدوین طرح دوره ها و طرح درس ها
اهداف اختصاصی:
- شناسایی نقاط قوت، ضعف ،فرصتها و چالشهای برنامه ریزی درسی هر دانشکده
- تعیین نیازهای دانشکده ها / گروه های آموزشی از طریق اجرای ارزشیابی بیرونی درون دانشگاهی
- افزایش تاکید بر اجرای به روز کوریکولوم ها و تطابق ان با کوریکولوم وزارتی
- نهادینه کردن فرهنگ نظارت بر چگونگی تدوین اجرا برنامه های درسی در سطح دانشگاه
- نهادینه شدن ضرورت بازنگری برنامههای درسی هر سه تا پنج سال
- نهادینه شدن و اشاعه فرهنگ نظارت بر برنامه درسی در سطح گروه های آموزشی
- کاهش مقاومت نسبت به نظارت توسط کمیته های برنامه ریزی درسی و کمیته سیاستگذاری با تمرکز بر نقش مرکز توسعه
- پاسخگویی به نیازهای دانشجو و نیازهای جامعه در برنامههای درسی تدوین شده، اجرا شده در قالب طرح دوره و طرح درس ها
- پررنگ شدن نقش مشاوره ای و نظارتی کمیته سیاستگذاری جهت همسو کردن اهداف کمیته برنامه ریزی درسی با اهداف آموزش پاسخگو
- ارتقاء مشارکت دانشکده ها / گروه های آموزشی درکارگاههای توانمند سازی برنامه ریزی درسی
- افزایش مشارکت دانشکده ها و گروه های آموزشی در طراحی و اجرای پروژه های مشترک برنامه ریزی درسی
وﻇﺎﯾﻒ اﺧﺘﺼﺎﺻﯽ در ﺣﯿﻄﻪ برنامه ریزی آموزشی:
1- ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری در ﺣﻮزه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی درﺳﯽ، روشﻫﺎی ﯾﺎددﻫﯽ- ﯾﺎدﮔﯿﺮی و آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ
2- ﻃﺮاﺣﯽ ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﺳﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی در ﺣﺎل اﺟﺮا (ﭘﺎﯾﻪ و ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ) و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺗﺼﻮﯾﺐ آن در ﺷﻮرای آﻣﻮزﺷﯽ داﻧﺸﮕﺎه
3- ﻫﻤﮑﺎری در ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﯿﻮهﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺟﺮای ﺻﺤﯿﺢ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی آن در ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻼسﻫﺎی ﻧﻈﺮی، ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ، ﻣﺮﮐﺰ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ و ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزش ﻣﺠﺎزی (ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر داﻧﺸﮕﺎه)
4- ﭘﺎﯾﺶ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ اﺟﺮای ﺻﺤﯿﺢ ﺷﯿﻮهﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی درﺳﯽ ﺗﻮﺳﻂ دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ و اراﺋﻪ ﺑﺎزﺧﻮرد
5- ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزشﻫﺎی اراﺋﻪ ﺷﺪه در ﮐﻠﯿﻪ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی آﻣﻮزش
6- ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ، اراﺋﻪ ﻣﺸﺎوره و ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺗﺪوﯾﻦ و ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﺳﯽ
7- ﻣﺸﺎوره و ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺮای ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و راهاﻧﺪازی رﺷﺘﻪﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ و ﺑﯿﻦ رﺷﺘﻪای
8- ﻫﻤﮑﺎری در ﺗﺪوﯾﻦ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺷﯿﻮهﻧﺎﻣﻪﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻓﻌﺎل در ﮐﻠﯿﻪ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎی آﻣﻮزش