باتوجه به تغییر کمیته هیات ممیزه روند کسب امتیاز دانش
پژوهی براساس معیارهای هیات ممیزه دانشگاه قرار می گیرد.
تعاریف :
1- آموزش دانشورانه : فعالیت آموزشی نوآورانه است که دارای اهداف شفاف، متدولوژی
مشخص، مبتنی بر شواهد موجود (آماده سازی مناسب ) و دارای نتایج مشخص است.
2- دانش پژوهی آموزشی : آموزش دانشورانه ای است که علاوه بر چهار معیار فوق به
نحو مناسبی منتشر شده و در معرض نقد دیگران قرار گرفته باشد.
3- سطح نوآوری : نو بودن یک فرایند می تواند در سطح دپارتمان (گروه)آموزشی ،
دانشکده، دانشگاه ، کشوری باشد.منظور از نوآوری در سطح کشوری الزاما به معنای
اجرای فرایند در گستره کشوری (ملی ) نیست بلکه اجرای آن برای اولین بار در کشور
(حتی در سطح یک دانشگاه) نیز می باشد.
بررسی فعالیتهای آموزش دانشورانه و دانش پژوهی آموزشی در
سطح دانشگاهی :
- وجود معیارهای شش گانه دانش پژوه آموزشی (Glassick)به شرح زیر
توسط کمیته دانشگاهی/کشوری دانش پژوهی انجام می شود:
1) اهداف مشخص
2) آماده سازی مناسب
3) استفاده از روشهای مناسب
4) ارائه نتایج مهم
5) معرفی موثر برنامه
6) برخورد نقادانه
- وجود چهار معیار اول ، شرط لازم برای کسب امتیاز از هریک از فعالیتهای مندرج
در بند ششم ماده 2 آیین نامه ارتقاء است که در این صورت آموزش دانشورانه (Scholarly Education)
محسوب می شود. اگر هر یک از موارد 1 تا 4 وجود نداشته باشد.به فعالیت مورد نظر از
این پند امتیازی تعلق نمی گیرد.در صورت تحقق تمامی 6 معیار گلاسیک در یک فعالیت،آن
فعالیت مصداق دانش پژوهی آموزشی است. (Educational
Scholarship) و امتیاز آن می تواند در ماده 3
(حداکثر تا پنجاه درصد امتیاز لازم اعمم از شرطی و غیر شرطی ) لحاظ شود.
تبصره : انجام فعالیت آموزشی برای اولین بار به خودی خود
دانش پژوهی تلقی نمی شود و باید تمام معیارهای دانش پژوهی را داشته باشد.
فعالیتهای کمیته مذکور در سال 97:
مستندات افراد متقاضی ارتقاء فعالیتهای دانش پژوهی زیر نظر
وزارت کشوری وطبق معیارهای گلاسیک کشوری بررسی می گردد که تعداد 8 پرونده در سال
97 مورد بررسی قرار گرفت و پس از پرونده هر استاد در کمیته دانش پژوهی توسط اعضای
کمیته بررسی و امتیاز و به کمیته منتخب (ارتقاء اساتید ) ارسال گردید.
فعالیتهای کمیته در سال 98:
امتیازات فعالیتهای اساتید به هیات ممیزه کشوری ارسال می
گردید. که تعداد 5 پرونده در سال 98 مورد
بررسی قرار گرفت و به کمیته ارتقاء ارسال گردید.
فعالیتهای کمیته در سال 99 :
از طریق تعامل بین دانشگاهی درسطح کلان منطقه با نظر هیات
ممیزه شیراز از ارزیابی درون دانشگاهی توسط هیات ممیزه شیراز مورد ارزیابی قرار
گرفت که تعداد 18 پرونده که تعداد 5 مورد ارتقاء ، 8 مورد تبدیل وضعیت و 5 مورد
فراخوان جذب هیات علمی مورد بررسی قرار
گرفت و به کمیته ارتقاء ارسال گردید.
ارتقاء اساتید در سالهای 98 و
99
ردیف
|
سال
|
ارتقاء اساتید از مرتبه استادیاری به دانشیاری
|
تعداد
پروندههای بررسی شده جهت ارتقاء
|
1
|
98
|
متقاضی ارتقاء (دکتر روستازاده،دکتر مصلی نژاد، دکتر
رحمانیان، دکتر کاووسی)
|
5
|
2
|
99
|
متقاضی
ارتقاء (دکتر مصلی نژاد، دکتر روستازاده، دکتر سبحانیان، دکتر دهقانی، خانم
سنایی)
|
5
|
3
|
99
|
متقاضی تبدیل وضعیت
فراخوان جذب هیات علمی
|
8
5
|