۱۳۹۹ دوشنبه ۵ خرداد
تاريخچه

معرفی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی :


مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) جهرم از سال 1379-1378 با همکاری مرکز توسعه سیراز آغاز به کار نمود که اهم فعالیت آن ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید بود. درسال1380بطور مستقل از شیراز فعالیت خود را ادامه داد. تا سال 1382 فعالیت عمده مرکز توسعه جهرم انجام ارزشیابی اساتید با استفاده از نظرخواهی از دانشجویان و انجام ارزیابی درونی بخش های بالینی (گروه جراحی، زنان) بود.

همزمان با فعالیتهای مذکور از همان سال 1382، به منظور توانمندسازی اساتید کارگاههای آموزشی با همکاری اساتید دانشگاههای مختلف از جمله شیراز، شهید بهشتی، تبریز و اصفهان در جهرم برگزار شد. سپس طی سال 1384 به بعد با همت اساتید اکثریت کارگاههای توانمند سازی به طور مستقل توسط مرکز توسعه دانشگاه برگزار گردید بطوریکه در سال 1387 کمیته آموزش اساتید سیاست و چارچوبی جهت حمایت از کارگاه های اجرایی توسط اساتید در شورای دانشگاه مصوب شد و امتیاز این همکاری در ترفیع سالانه اساتید لحاظ گردید.از آن زمان تا کنون کارگاههای آموزشی مورد نیاز اساتید جهرم با همکاری اساتید هئیت علمی جهرم در حال اجرا می باشد.

توجه EDC به برنامه ریزی و تدوین طرح درس دوره و روزانه از حدود سالهای 1385 شکل گرفت بطوریکه هم اکنون تمامی اساتید علوم پایه- بالینی گروه های پزشکی، گروههای آموزش پرستاری، اتاق عمل، هوشبری اقدام به تدوین طرح درس های مربوطه نمودند. همچنین تحلیل آزمونها (تعیین سختی و قدرت تمیز سوالات) به منظور اقدام در راستای تهیه سئوال استاندارد از مهر87 شروع و تا کنون انجام می شود

مرکز توسعه جهرم در تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه مشارکت فعالانه داشت و در آذرماه سال 1385 اقدام به تدوین برنامه عملیاتی EDC نمود همچنین در تدوین برنامه استراتژیک معاونت آموزشی و همکاری در تدوین برنامه عملیاتی مدیریت پژوهشی مشارکت داشت. برنامه عملیاتی EDC در راستای وظایف و شاخص های مرکز توسعه سالانه یا هر دو سال تدوین می گردد و بر این اساس تعدادی ازپروژه های عملیاتی در حال اجرا می باشد.

از سال 1386 روند ارزشیابی استاد که قبلاً فقط با استفاده از نظرخواهی از دانشجو بود تغییر یافت بر اساس تحلیل و تبادل نظر اعضای کمیته ارزیابی اساتید روش های دیگر ارزشیابی مانند استفاده از نظر همکار، نظر مدیران، ارائه طرح درس و آنالیز آزمونها به آن اضافه گردید. از نیمسال دوم 89-88 پس از خریداری نرم افزارپایش از شرکت ماد، انجام ارزشیابی از طریق سایت پایش وتحت وب توسز دانشجویان در دو هفته انتهای ترم و قبل از ازمون های پایانی انجام می گردد و تا کنون پایش کیفیت تدریس اساتید با استفاده از نرم افزار فوق از طریق اینترنتی ادامه دارد.

راه اندازی مرکز مهارتهای بالینی(Skill Lab ) در فضای نسبتاً مناسب در سال 1382 با خرید مولاژ و مانکن و تجهیزات آموزشی انجام شد و از همان سالها تاکنون گروههای بالینی بیهوشی، زنان، اطفال جهت آموزش دانشجویان مقطع اکسترنی و اینترنی از مرکز Skill lab بطور فعالانه استفاده می نمایند. این مرکز در هر ترم اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی نظیر کارگاه احیای قلبی و ریوی، سوچر زدن، آشنایی با آزمون آسکی. می نماید. شایان ذکر است از سال 1387 استفاده از مرکز مهارتهای بالینی در برنامه آموزش دانشجویان فیزیوپاتولوژی قرارگرفته است. و در طی این دوره دانشجویان مهارت پایه نظیر نحوه کنترل علائم حیاتی، سوچر زدن، IV زدن، تزریقات وNG tube و ... را فرا می‌گیرند.

در سال 86 در راستای استفاده از توانایی های دانشجویان درEDC کمیته مشورتی دانشجویی شکل گرفت. و اولین نشریه دانشجویان به زبان انگلیسی تحت عنوان شاین با همت دانشجویان منتشر شد و پروژهای متعدد پژوهش در آموزش با تعامل بین دانشجویان واساتید تصویب شد و فرصت حضور دانشجویان در کنگره های آموزش پزشکی کش.ری و خارج از کشور فراهم شد.

، ایده راه اندازی دفاتر توسعه (EDO) با هدف بررسی وضعیت موجود آموزش بالینی و همکاری با اعضای هیئت علمی در برنامه ریزی جهت ارتقاء کیفیت آموزش بالینی در سال 86 توسط مرکز توسعه مطرح گردید که در ادامه هم اکنون در بیمارستان پیمانیه و استاد مطهری دفاتر توسعه با شرح وظایف مشخص فعال می‌باشد. این دفاتر در زمینه امور مربوط به آموزش بالینی، اطلاع رسانی کارگاههای توانمند سازی ، همکاری در انجام ارزیابی درونی و اعتبار بخشی آموزشی بیمارستان ، موسسه و برنامه دوره پزشکی عمومی با این مرکز همکاری می نمایند.

هم اکنون مرکز توسعه جهرم با استفاده از همکاری اساتید در کمیته های مختلف و حضور چهار کارشناس و یک عضوهیئت علمی به عنوان مدیرمرکز فعالیت خود را ادامه می دهد.

کمیته پژوهش در آموزش متشکل از اعضاء هیئت علمی، علوم پایه، بالینی و آموزش پرستاری در راستای تاکید بر پژوهشهای مرتبط به آموزش در ترم مهرماه 1387 تشکیل گردید که هم اکنون کمیته بررسی طرحهای تحقیقاتی مرتبط با آموزش علوم پزشکی با تاکید بر حل مشکلات آموزش و تعیین و ارائه راه حل‌های علمی به کار خود ادامه می دهد. در راستای استفاده بهینه از نیروهای علاقمند به آموزش و توسعه فعالیتهای EDC دفتر توسعه (EDO) در دانشکده پرستاری در همین سال راه اندازی شد

از سال 87 کمیته المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی در مرکز EDC فعالیت خود را شروع کرد و شاهد موفقیت های دانشجویان پزشکی در طول سالهای مختلف از جمله کسب مدال طلای المپیاد علمی حیطه فلسفه پزشکی در سال 1396، کسب مدال طلای المپیاد علمی حیطه علوم پایه، دریافت لوح قابل تقدیر توسط دانشجویان پزشکی کسب شد.

در راستای شناسایی استعدادهای دانشجویان و کمک به رشد و شکوقایی آنان دفتر استعدادهای درخشان در سال 1387 راه اندازی شد اهداف این دفتر از ابتدا اقدام به برگزاری کارگاه، اجرای طرحهای تشویقی، فراهم نمودن امکانات رفاهی و هدایت و راهنمایی آنان جهت پیشرفت تحصیلی نمودند هم اکنون با مدیریت آقای حامدی عضو محترم هیات علمی علوم پایه در راستای شناسایی، هدایت دانشجویان استعدا درخشان اقدامات موثری در حال اجرا می باشد.

طی سالهای 1391الی1394 تمامی کمیته‌های قبلی با همکاری اساتید فعالیت موثر داشتند.بطوریکه درسال1391علاوه بر فعالیتهای مذکور اولین کارگاه توانمندسازی در زمینه فعالیتهای مجازی با برگزاری کارگاه معرفی LMS باهمکاری سرکارخانم نجفی به عنوان مدیرEDC و سرکارخانم دکتر مصلی نژاد برگزار گردید و طی سالهای 94-95 پروژه راندمجازی،تالارگفتگو ، جراحی زنده انجام با مدیریت سرکار خانم دکتر مصلی نژاد انجام گردید . به علاوه بااستفاده از امکانات اسکیل لب داروخانه مدل باهمکاری مدرس فارماکولوژی سرکارخانم دکتر آتش پور با مرکز توسعه راه اندازی گردید.

با توجه به واگذاری بسته های طرح تحول از سال 1394 به دانشگاهها و ضرورت راه اندازی کمیته های مختلف با همکاری مسئولین ارشد و اعضای محترم هیئت علمی و پایش نتایج حاصل، سبب گردید تا در سال 1396 با نگاه کاریردی و ایجاد شرایط پیاده سازی اهداف در هر بسته صورت گیرد. لذا از سال 1396 جهت اجرای موثر طرح تحول در آموزش و پیاده سازی هرچه بهتر برنامه های کمیته های ذیربط با EDC مانند کمیته های اعتباربخشی موسسه‌ای، اعتبار بخشی بیمارستانهای آموزشی، کمیته نظام ارزیابی آزمونها و کمیته آموزش پاسخگو و عدالت محور و بسته مرجعیت علمی، پروژهای متناسب با سیاست های کلان منطقه‌ای و در راستای اهداف بسته ها طراحی و تدوین گردید . هم اکنون 3 پروژه در دست اقدام می باشد که در زمینه بسته مرجعیت علمی، پروژه ای با هدف تعیین سرآمدیهای دانشگاه به روش تحلیل موقعیت (swot) در معاونتهای مختلف آموزشی، درمانی، پزوهشی، دانشجویی و فرهنگی، توسعه و منابع، و معاونت بهداشتی طراحی و در حال انجام است. که این پروژه به عنوان یکی از 6 تجارب ارزنده کشوری جهت ارایه در نوزدهمین همایش آموزش پزشکی دراردیبهشت سال 1397 پذیرفته شده است. بعلاوه در خصوص بسته اعتبار بخشی و استاندارد سازی فرایند های آموزشی دو پروژه به منظور ایجاد امکان پیاده سازی استانداردها در محیط با همکاری اساتید بالینی و معاونت های مختلف دانشگاه تنظیم و در شورای پژوهش در آموزش از نظر متدولوژی تایید گردیده است و در حال اجرا است و فرایند پیشرفت آن نیز در سامانه پایش بسته های طرح تحول ثبت می‌گردد شایان ذکر است نگاه پروژه‌ای به بسته های مرتبط با مرکز توسعه سبب گردید تا ارتقاء امتیاز برای بسته های مذکور فراهم گردد بطوریکه امتیاز بسته مرجعیت علمی که درپایش سال 95 و تا اردی بهشت 96 ، منفی 85 بود با اجرای پروژه تجزیه و تحلیل موقعیت معاونتها در راستای تعیین سرامدی و طراحی برنامه جهت دستیابی به شاخص های ذیربط منجر به کسب امتیاز مثبت 95 گردید.

با طراحی و تدوین و اجرای پروژه استاندارد سازی فرایند های آموزشی مانند ژورنال کلاب، راند آموزشی، آموزش درمانگاهی، گزارش صبحگاهی و بررسی وضعیت موجود با استاندارد های ارسالی از وزارتخانه" سبب ارتقای امتیاز از منفی 100 به مثبت 90 گردید.

شایان ذکر است مرکز توسعه وظیفه خود می‌داند که با مسئولین سایر بسته ها همکاری موثری داشته باشد. از طرفی مسئولیت دبیرخانه بسته های طرح تحول تاسال 1396 به عهده مستقیم مرکز مطالعات و توسعه بود با توجه به ضرورت انجام فعالیتهای متعدد در مرکز توسعه، از اواخر سال 96 سیاست دانشگاه بر این قرار گرفت که دبیرخانه ای مستقل راه اندازی گردد تا مسئولیت پایش تمامی بسته های طرح تحول را بعهده گیرد. و از بین اعضای آموزشی همکار، جناب آقای دکتر کوهپیما مسئولیت فوق را پذیرفتند و از این بعد انشاالله ادامه همکاری EDC در خصوص بسته های طرح تحول با دبیر و دبیرخانه ادامه دارد .

بسته اعتبار بخشی یکی از بسته های مهم مرکز توسعه می باشد. که در برگیرنده سه بخش مهم اعتباربخشی موسسه، اعتباربخشی مراکز درمانی، و استاندارد نمودن فرایندهای آموزشی می‌باشد. در سال 1396جهت رفع نواقص و تحقق اهداف بسته اعتبار بخشی، با نگاه عملیاتی و کاربردی پروژه‌ای تدوین گردید تحت عنوان " مقایسه وضعیت موجود فرایندهای آموزش بالینی با استانداردهای وزارتخانه بر اساس مدل کرک-پاتریک" که در شورای پژوهش در آموزش مصویب شدو بدین ترتیب در راستای اصلاح فرایندهای آموزش بالینی گامهای موثری در حال انجام می‌باشد. همچنین پروژه خود ارزیابی تحت عنوان "بررسی توانمندیهای حوزه‌های مختلف دانشگاه بر اساس استانداردهای اعتبار بخشی از دیدگاه مسئولین، کارشناسان و ذی نفعان در سال 96" در حال اجرا می‌باشد. در ارتباط با بسته مرجعیت علمی با توجه به اهمیت ترسیم نقشه راه دانشگاه کمیته مزبور در سال 96 با ریاست معاونت محترم آموزش تشکیل شد و با برگزاری جلسات منظم و پیگیریهای متعدد اقدام به جمع آوری اطلاعات از معاونتهای مختلف و سپس تجزیه و تحلیل داده‌های به روش تحلیل موقعیت (swot) تدوین برنامه استرتژیک گردید. در ادامه و مرحله بعد نیز اقدام به تدوین سند آینده نگاری و نقشه راه مرجعیت علمی نمود. همچنین پروژه ای تحت عنوان با عنوان "تحلیل موقعیت دانشگاه به روش swot جهت تعیین سرآمدیهای دانشگاه" نیز در حال اجرا می‌باشد که به عنوان یکی از شش پروژه برتر همایش آموزش پزشکی کشوری سال 97 در ارتباط با بسته های طرح تحول انتخاب شده است.

بیانیه رسالت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ( EDC )

مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی جهرم که به صورت مستقل در سال 1380 شروع به کار نمود به عنوان اتاق فکر دانشگاه براساس شرح وظایف ارسالی از EDC وزارت، سیاست ها و برنامه استراتژیک معاونت آموزشی، اسناد بالادستی سال1404، ماموریت های ویژه کلان منطقه، اهداف بسته های طرح تحول آموزش پاسخگو، نظام ارزیابی آزمون ها، اعتبار بخشی موسسه و بیمارستان های آموزشی ماموریتهای ذیل را بر عهده دارد 1- مشارکت در تصمیم سازی سیاست های آموزشی نهادهای سیاست گذار دانشگاه اعم از شورای آموزشی دانشگاه، شورای دانشگاه ، هیات رئیسه ، هیات امناء و هیات ممیزه دانشگاه .

2- ارائه مشاوره به معاون آموزشی دانشگاه برای برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه ها و سیاست های کلان آموزشی دانشگاه.

3- عضویت و شرکت فعال در جلسات شورای آموزشی و پژوهشی دانشگاه.

4- ارائه گزارش فعالیت ها به تصمیم گیرندگان آموزشی در سطح دانشگاه و وزارت متبوع.

5- همکاری با EDC دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تبادل تجربیات ، اطلاعات و بهره مندی از پتانسیل های موجود در هر مرکز.

6- طراحی و مدیریت برنامه های نوآورانه آموزشی در زمینه روش تدریس ، ارزشیابی ، مشاوره و رهبری و مدیریت در محدوده اختیارات دانشگاه و مطابق با ضوابط و مقررات مربوطه.

7- پایش ، ارزشیابی ، معرفی و انتشار برنامه های نوآورانه در حوزه علوم پزشکی در سطح ملی و بین المللی.

8- نیازسنجی آموزشی اعضاء هیات علمی .

9- توانمندسازی اعضای هیات علمی در حیطه های مختلف آموزش علوم پزشکی بر اساس نتایج نیازسنجی، سیاست ها و اولویت های آموزشی دانشگاه.

10- توانمند سازی ، حمایت و هدایت دفاتر توسعه دانشکده ها) (EDO و و احدهای توسعه آموزش بیمارستانها در اجرای وظایف و برنامه های مربوطه.

11- توانمندسازی مدیران آموزشی دانشگاه اعم از معاونین آموزشی دانشگاه ،دانشکده ، بیمارستان ها و گروههای آموزشی در زمینه رهبری و مدیریت آموزشی.

12- برنامه ریزی درسی در چارچوب اختیارات داده شده به دانشگاههای علوم پزشکی

13- طراحی ، مشاوره و مشارکت در اجرای ارزشیابی برنامه درسی ، استاد و دانشجو.

14- طراحی، مشاوره و مشارکت در اعتباربخشی مراکز آموزشی دانشگاه.

15- ارزشیابی عملکرد و فعالیت های دفاتر توسعه آموزش دانشکده ها و واحدهای توسعه آموزش بیمارستانها.

16- تعیین اولویت های پژوهش در آموزش دانشگاه و حمایت از اجرای پروژه های تصویب شده.

17- ایجاد و فعال کردن کمیته های مشورتی دانشجویی، استعدادهای درخشان و دانش آموختگان با هدف بهره گیری از نظرات و پیشنهادات دانشجویان در راستای ارتقاء کیفی آموزش مطابق باضوابط و مقررات مربوطه.

- دورنمای مرکز مطالعات و توسعه:

نهادینه شدن آموزش مبتنی بر توانمندی در کلیه رشته های دانشگاهی، ارزیابی مبنی بر توانمندی و تربیت فارغ‌التحصیلان توانمند و پاسخگو به نیازهای جامعه با حفظ ارزشهای اخلاقی-اسلامی و رعایت شان و مرتبه انسانی و حرفه‌ای گری می باشد.با توجه به این ماموریت برنامه استراتژیک 3 ساله و برنامه عملیاتی یکساله مرکز تنظیم گردیده است.

تاریخ :
1398/12/04
تعداد بازدید:
1397
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal